Startgids: Instellen van de Reeleezee Administratie

Geplaatst op Geplaatst in Startgidsen

Reeleezee is een eenvoudig te bedienen online programma om uw boekhouding te doen. Als u voor de eerste keer inlogt wordt automatisch de wizard ‘Eerste keer inloggen’ opgestart. Met deze wizard kunt u alle belangrijke instellingen zoals uw wachtwoord, uw bankrekeningen, uw BTW-gegevens en uw KvK-nummer in enkele minuten doorlopen. Na het doorlopen van deze wizard is uw administratie ingericht en klaar voor gebruik.

1  Uw inloggegevens

Als u zelf het Reeleezee abonnement online aanmaakt kunt u direct inloggen. U krijgt meteen uw gebruikersnaam en uw (tijdelijke) wachtwoord te zien. Het is mogelijk om dit wachtwoord te wijzigen. Die mogelijkheid krijgt u direct als u de eerste keer inlogt.

Met uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u overal online uw administratie inzien en bewerken. U kunt altijd via de Reeleezee-website inloggen. Indien u een snelkoppeling wilt maken op uw bureaublad kunt u de URL http://login2010.reeleezee.nl opslaan.

U ontvangt uw inloggegevens ook nog per mail op het e-mailadres dat u tijdens het aanmaken van het abonnement hebt opgegeven.

2  Wizard “Eerste keer inloggen”

Als u voor het eerst inlogt, krijgt u de wizard ‘Eerste keer inloggen’ in beeld. Met deze wizard kunt u in 7 stappen een aantal belangrijke instellingen en gegevens invullen en/of aanpassen.

In stap 1 kunt u meteen het automatisch aangemaakte wachtwoord wijzigen naar een wachtwoord van uw voorkeur.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-1

In stap 2 kunt u de bedrijfsgegevens invullen of aanpassen en het KvK inschrijvingsnummer invoeren.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-2

De bedrijfsnaam is tevens de naam waaronder u bekend bent bij de abonnementenadministratie en de helpdesk van Reeleezee.

In stap 3 kiest u de naam van uw bank en vult u het rekeningnummer van uw standaard zakelijke betaalrekening in. Als u meer zakelijke bankrekeningen heeft, zoals een spaarrekening, dan kunt u deze later toevoegen. Hoe u dit doet staat beschreven in punt 3 van deze startgids.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-3

In stap 4 kunnen gebruikers van Reeleezee Factuur kiezen voor één van de 8 beschikbare factuur-layouts.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-4

Deze layout is later naar wens aan te passen in de map ‘Inkomsten’. Voor meer informatie over het instellen van uw factuurlayout verwijzen we naar de Startgids ‘Opmaak en layout van de factuur’.

In stap 5 kunt u uw bedrijfslogo uploaden. Dit logo zult u terugzien op het dashboardscherm.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-5

Als u Reeleezee factuur gebruikt kunt u dit logo ook plaatsen op de factuur en in de e-mail waarmee de factuur verstuurd wordt.

In de stap 6 geeft u eerst aan of uw bedrijf BTW-plichtig is. Als dat het geval is, vult u hier ook uw BTW-nummer in en kiest u het juiste aangiftetijdvak.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-6

Indien u de wizard geheel heeft doorlopen en toch nog iets wil wijzigen kunt u de wizard opnieuw starten. U doet dit in de map Instellingen > Help > Service, door op de knop ‘Informatiewizard nogmaals starten’ te drukken.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-7

3  Bankrekeningen en creditcards toevoegen

Via de wizard die u kreeg bij de eerste keer inloggen heeft u de standaard zakelijke bankrekening toe kunnen voegen. Als er meer zakelijke bankrekeningen zijn of er wordt gebruik gemaakt van een zakelijke creditcard kunt u deze toevoegen in de map Kas & Bank > Instellingen Kas en Bank > Bankrekening, Kas & Creditcard. U krijgt daar een overzicht van de al aanwezige rekeningen. In het overzicht staat standaard een ‘Kas’. Dit is een zakelijke kas, ofwel zakelijke contanten die bijvoorbeeld op kantoor in een kluisje bewaard worden. Als u een Reeleezee kassa heeft en u deze al gebruikt heeft zal deze ook in het overzicht vermeld worden.

Door op de knop ‘Nieuw’ te drukken kunt u de gegevens van de rekening invoeren.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-8

Als eerste selecteert u de ‘Soort’ rekening: Bank, Creditcard of Kasdagboek. Indien het gaat om een bankrekening kiest u voor ‘Bank’ en daarna kiest u het land en de naam van de bank. Vervolgens vult u het bankrekeningnummer in. De overige gegevens worden automatisch voor u gevuld. U kunt nu opslaan. Indien u een Rabo- of ABN/AMRO rekening heeft kunt u een koppeling met de bank aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op onze website.

Indien het een zakelijke creditcard betreft kiest u bij ‘Soort’ voor ‘CreditCard’. Na het selecteren van het ‘Creditcard Type’ kunt u het kaartnummer invullen. Bij ‘Omschrijving’ vult u de naam in waaronder u de creditcard in de overzichten wilt terugzien. Vervolgens kunt u opslaan.

4  Boekhoudkundige instellingen

In de map Instellingen kunt u nog een aantal instellingen aanpassen. Voor de administratie en de rapportages zijn de belangrijkste de boekhoudkundige instellingen. Deze vindt u in de map Instellingen > Algemene instellingen > Instellingen boekhouding.

startgids-instellen-van-de-reeleezee-administratie-9

Om te beginnen kunt u hier de ‘Eerste boekdatum’ opgeven. Dit is de datum waarop uw boekhouding in Reeleezee begint.

Met de ‘Startdatum fiscale jaar’ geeft u aan wanneer het fiscale jaar voor uw bedrijf begint. Bij de meeste bedrijven valt het fiscale jaar samen met een kalenderjaar en start deze dus op 1 januari. Als u het niet weet, loopt uw jaar waarschijnlijk gewoon vanaf 1 januari.

Bij ‘Aantal perioden per jaar’ kunt u opgeven in hoeveel boekhoudkundige perioden het jaar is opgedeeld. Het aantal perioden is relevant voor de rapportages en rapporten die in Reeleezee beschikbaar zijn. Deze worden altijd opgemaakt over de aangegeven perioden. U kunt het aantal perioden altijd aanpassen als u de rapporten liever over een andere periode wilt bekijken. Reeleezee kan resultaten in de boekhouding verzamelen per jaar, kwartaal, per maand of per week. Standaard staat de instellingen op 12 perioden.