Startgids: prive betaalde zakelijke facturen (eenmanszaak/vof)

Geplaatst op Geplaatst in Startgidsen

1 Privé betaling verwerken

Privé betalingen van zakelijke aankopen verwerkt u in de map Privé & RC > Privé betaalde facturen > Overzicht afschriften.

In deze map werkt Reeleezee met genummerde afschriften. U bepaalt zelf hoeveel afschriften u per jaar aanmaakt. U kunt er voor besluiten er een per jaar, per kwartaal of per maand aan te maken. Op zo’n afschrift plaatst u de privébetalingen in die periode. Klik op ‘Nieuw’ en maak het afschrift aan. U bevestigt het nummer, vult een datum in en klikt op ‘Ok’. Een saldo invullen is niet nodig. Indien er al afschriften zijn, dan kunt u ook een bestaande openen.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-1

Het afschrift is nu geopend. Op dit afschrift kunnen nu meerdere regels geplaatst worden. Dat doet u door op de knop ‘Nieuw (Nieuwe afschriftregel toevoegen)’ te klikken.

U krijgt nu de mogelijkheid om de gegevens van de betaling in te voeren: de datum van de betaling, een korte omschrijving en het bedrag dat u betaald heeft. Omdat u iets voor de zaak betaald heeft, selecteert u ‘Af’. Klik nu op ‘Ok’.

U heeft nu de betaling in de vorm van een regel opgeslagen. Nu gaat u aangeven wat u betaald heeft. Door met uw muis over de betalingsregel te bewegen verschijnen er 2 knoppen.

Er kunnen verschijnen (1) ‘Openstaande post’ of een knop met een vermelding in het groen en (2) ‘Nieuwe boeking’ in het rood.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-2

U maakt nu een keuze tussen de beide knoppen:

  1. U kiest voor ‘Openstaande post’ of de knop met de groene vermelding als de betaling hoort bij een factuur of bon die al in de administratie aanwezig is. Deze factuur of bon is al eerder ingevoerd en heeft de status ‘Openstaand’.
  2. U kiest voor ‘Nieuwe boeking’ als er nog geen factuur of bon in de administratie aanwezig is waar deze betaling bij hoort. U krijgt dan de mogelijkheid om die bon of factuur alsnog in te voeren.

In de volgende punten 2 en 3 van deze startgids worden beide knoppen respectievelijk verder uitgelegd.

2 Openstaande post

Indien de betaling betrekking heeft op een bon of factuur die al in de administratie aanwezig is, en een groene melding wordt weergegeven, kunt u hierop klikken. De betalingsregel is daarmee meteen verantwoord en de factuur of bon krijgt daarmee de status ‘Betaald’.

Indien er geen groene melding wordt weergegeven, maar u weet dat er wel een openstaande factuur of bon in de administratie aanwezig is, klikt u op de knop ‘Openstaande post’. Er verschijnt een overzicht met openstaande facturen en bonnen, ook wel openstaande posten genoemd, aan de rechterzijde van het scherm.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-3

De openstaande posten uit een specifieke map zullen getoond worden. Reeleezee zal voor u de best overeenkomende post al aangevinkt hebben.

Indien u een lijst met alle openstaande posten wilt zien selecteert u bovenin de optie ‘Alle’. Indien u de post niet kan vinden kunt u gebruik maken van de ‘Zoeken’ functie linksboven of de ‘Groeperen’ optie rechtsboven in de lijst.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-4

Als de juiste openstaande post is aangevinkt kunt u op de knop ‘Boeken’ drukken, rechtsboven in de lijst. Daarmee koppelt u de geselecteerde openstaande factuur of aan de betreffende betalingsregel. De betalingsregel is daarmee verantwoord en de factuur of bon krijgt daarmee de status ‘Betaald’.

3 Nieuwe bon

Indien er voor de betalingsregel nog geen openstaande bon of factuur aanwezig is, kunt u deze ter plekke aanmaken. U klikt dan op de knop ‘Nieuwe boeking’. U krijgt aan de rechterzijde het invoerscherm, de zogenaamde boekingsbon, te zien.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-5

Welke gegevens u hier kunt invoeren wordt uitgelegd in de startgids ‘Werken met boekingsbonnen of dagboeken’ onder punt 3. Na het invoeren van de benodigde gegevens klikt u op de knop ‘Boeken’.

U heeft daarmee de betalingsregel verantwoord en daarvoor een bon aangemaakt. Deze bon krijgt automatisch de status ‘Betaald’ en is terug te vinden in de map waar deze thuis hoort. Bij gemaakte kosten is dit meestal de map Uitgaven.

U kunt deze bon ook vanuit het maandoverzicht of het genummerde afschrift van ‘Privé betaalde facturen’ bekijken door onder de betalingsregel erop te klikken. De bon wordt dan aan de rechterzijde van het scherm getoond.

4 Het saldo opvragen

Als u wilt weten voor welk totaalbedrag u aankopen voor uw bedrijf heeft gedaan, dan kunt u dat op diverse plekken terugvinden.

U kunt het aflezen op het laatste maandoverzicht bij ‘Nieuw saldo’ rechts bovenin.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-6

U kunt het zien in het ‘Overzicht afschriften’ als eindsaldo van het laatste genummerde afschrift.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-7

U kunt het ook vinden op de balans in de map Financieel > Rapporten > Balans. U ziet daar bovendien het totale bedrag wat u privé in uw bedrijf gestort heeft bij ´Totaal van Privé stortingen´.

startgids-prive-betaalde-zakelijke-facturen-8