Wakkere jongens, die koffiebranders

Cashr ging op bezoek bij The Village Coffee, een stoere koffiebar die zich inzet voor goede sfeer, betere muziek en sublieme koffie. En die branden ze zelf.

“Omdat we onze bonen inmiddels zelf inkopen kunnen we verder de supply chain in, en verhogen en bewaken zo de kwaliteit,” vertelt Lennaert Meijboom, mede-eigenaar van inmiddels drie succesvolle filialen in hartje Utrecht.

Muzikale roots

Lennaerts voorkeur voor de verkwikkende dingen des levens – zoals punk- en hardrockconcerten – gaat al wat verder terug dan de oprichting van The Village. Al meer dan 15 jaar. Daar kent hij Angelo, zijn jeugdvriend en koffiecompagnon, ook van.

“The Village is aanvankelijk ontstaan vanuit liefde voor muziek en niet per se koffie” vertelt hij: “We zochten meer een medium waardoor we konden doen wat we écht wilden: een authentieke, relaxte sfeer neerzetten met muziek en aankleding die we zelf te gek vinden. En dat werd koffie.”

Koffiekracht

Hoe interessant hun product eigenlijk was, ontdekten Lennaert en Angelo pas een tijdje later: “Toen we onze eigen bonen inkochten en brandden, ontdekten we steeds meer interessante lagen van het product. De kwaliteit schoot toen ook merkbaar omhoog.” En dat zagen de ondernemers gelukkig óók terug in de omzet.

“Door de verschillende geldstromen (drie bars, festivals en losse koffieverkoop) is overzicht essentieel. Dat aspect van Reeleezee is voor ons denk ik het allerbelangrijkst.”

Stroomversnelling

Oprechte passie en ondernemersgeest zorgden voor gezonde groei. Een robuust maar gebruiksvriendelijk kassa- en boekhoudsysteem is dan geen overbodige luxe. Liefst een waarmee (nog) ongetraind personeel vrijwel direct aan de slag kan: “We werkten al bijna zes jaar met Reeleezee en geloofden in het gebruiksgemak, waardoor Cashr eigenlijk een no-brainer was. Onze nieuwe baristas zijn meestal geen typische horecamensen, maar ondanks gebrek aan horeca-ervaring kunnen ze met Cashr vrijwel meteen uit de voeten.”

“Onze nieuwe baristas zijn meestal geen typische horecamensen, maar ondanks gebrek aan horeca-ervaring kunnen ze met Cashr vrijwel meteen uit de voeten.”

Overzicht is key

Het belangrijkst? Voor Lennaert is dat overzicht en snelle facturering: “Door de verschillende geldstromen (drie bars, festivals en losse koffieverkoop) is overzicht essentieel. Nu zien we meteen van: Oké, dit zijn de festivals, dit is de gebrande koffie die we zakelijk verkopen en dit zijn de koffiebars. Dat aspect van Reeleezee is voor ons denk ik het allerbelangrijkst.”

Handige integratie

Maar ook de directe koppeling van Cashr met de backoffice, die op haar beurt verbonden is met de bankrekeningen, vinden de jongens super makkelijk. Voeg daar de eenvoudige toegang voor de boekhouder aan toe, en de term ‘zorgeloos ondernemen’ is prima op z’n plek.

Reeleezee voor MKB