Amstellanden & Reeleezee

Geplaatst op Geplaatst in Geen categorie

Paul Smit, eigenaar van Amstellanden: je Personal Accountant

Persoonlijk

We zijn bij Amstellanden, eigenaar Paul Smit. In een nieuw kantoor?

Voor onze klanten in het centrum van de stad hebben we een ruime pied-à-terre gehouden op de Keizersgracht 184. Kantoor op de Keizersgracht 184 zou op korte termijn te klein worden omdat ons personeelsbestand stap voor stap blijft groeien en voor de klanten buiten het centrum de Keizersgracht met zijn beperkte parkeermogelijkheden weer een beperking is.

Is de uitspraak op uw website de kern van jullie service?

Ja. Eind jaren 90 kreeg ik door gesprekken met de klanten het inzicht dat een grote groep ondernemers heel graag zelf actueel inzicht willen hebben in hun administratie door samen de boekhouding te verwerken met de accountant/administrateur.

Waar uit zich dat in?

Door vanaf de start te begeleiden. Eerst door de inkoop en de verkoop te laten boeken en dan steeds een stap verder, afhankelijk hoe snel de klant het oppakt.

En jullie pay-off ‘je personal accountant’ waar doelt dat op?

Cijfers zijn maar een deel van het ondernemerschap. Interpretatie van de cijfers, marktontwikkeling, prive omstandigheden en de skills van de ondernemer vragen een sociale vaardigheid. Personal accountant = aandacht.

Branche

Is jullie aanpak afwijkend van de norm in de huidige accountancybranche?

In 2004 was onze aanpak eerder uitzondering dan regel, nu zie je collega’s de grootste moeite doen in hun marketing uiting ook het persoonlijke onder de aandacht te brengen. Maar dat zal niet meevallen want voor “aandacht” moet het kantoor ook de ruimte geven en dat botst weer met omzettargets die gehaald moeten worden.

Waar is de branche op dit moment (nog) op gericht dan?

De branche roept over veranderingen op automatisering (SBR, robotisering, blockchain) en arbeidsprocessen.M.a.w: we moeten meer gaan adviseren (loze kreet).

En waar ziet u het heen gaan?

We gaan naar de situatie dat de klant met een vraag deze eerst gaat stellen aan een vorm van MijnWatson (Watson, IBM). Dat is een interactieve omgeving waarbij de computer voor heel veel vragen een juiste oplossing heeft. Is dat een bedreiging? Zeker niet, want de klant krijgt een prima advies van de computer, maar de klant wil met dat advies toch even sparren met zijn adviseur om tot de juiste afweging te komen.

Op welke termijn?

Ik hoop dat binnen 5 jaar ook voor een kantoor als ons toegankelijk wordt.

Zal de ‘oude’ accountants werkwijze nog lang kunnen voldoen aan de veranderende wensen van ondernemers denkt u?

Voor een bepaalde groep van ondernemers die het op de oude vertrouwde manier willen doen blijft er voor de klassieke accountants beslist nog voldoende mogelijkheden. Alleen wordt de vijver waaruit ze vissen steeds kleiner.

Sluiten jullie klanten altijd naadloos aan bij jullie filosofie?

Ja, het is een voorwaarde om naadloos bij onze filisofie aan te sluiten want anders werkt het niet.

Bijvoorbeeld, hoe introduceren jullie je werkwijze bij een nieuwe klant?

Klanten die zich bij ons aanmelden hebben al over onze werkwijze gelezen of gehoord en leggen juist daarom contact. Een enkele keer komt er een mail binnen van een “zo laag mogelijke prijs” hopper: die bedank ik netjes.

Vertrekt er wel eens een klant nav jullie verhaal?

Jazeker, het is mensenwerk. Meestal gaat een klant naar iemand anders vanwegen een lagere prijs (met dezelfde beloftes).

Toekomst

Hoe ziet u jullie rol als kantoor in de toekomstige ontwikkelingen?

Een grote uitdaging. Neem bv SBR: dat kan mij niet snel genoeg gaan. Voor de klant en voor ons een enorme efficientcy verbetering. Vraagt veel investering maar daarmee kunnen wij ons onderscheiden op de markt.

Hoe bewust bent u nu al bezig met zaken als geen post meer, digitale ondertekeningen enz?

Is eigenlijk al een gepasseerd station. Lastig als we nu post krijgen of nog een formele brief moeten opstellen (bv naar Belastingdienst).

Op welke manieren sluiten de producten van Reeleezee aan op jullie filosofie? (bijv RGS/SBR, Scan&Boek, AutoCollect?)

Al weer een jaar of 5 terug de nieuwe technieken van SBR omarmt en stap voor stap ingebed in onze werkprocessen en communicatie met de klant. Zodra RGS beschikbaar kwam direct alle nieuwe klanten die wij aanmaakten hieraan gekoppeld. Scan&Boek: een uitkomst. AutoCollect: een waardevolle stap in het digitale dossier van de klant.

Op welke manieren sluit de portal van Reeleezee daar op aan?

In de Portal kunnen gegevens voor de klant makkelijk benaderbaar worden, zoals jaarrekeningen, Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting gegevens. Alles op 1 plek makkelijk in te zien en te downloaden. Doordat mensen zelf de boekhouding gaan doen met relatief weinig moeite is er veel meer inzicht en weet de klant veel beter waar het over gaat. Het advies wordt in die zin makkelijker, dat er veel minder uitgelegd hoeft te worden.

Strategisch partnerschap

Op welke manieren werkt Reeleezee met u samen om jullie doelen te helpen bereiken? (is Reeleezee bijv de strategische partner die in de gewenste technologische ontwikkeling voorziet?)

vanaf het eerste moment in 2004 tot heden “fietsen” RLZ en wij vooraan in het peleton van nieuwe ontwikkelingen. Ik kan geen andere partij in NL vinden die zo innovatief en een vooruitziende visie heeft als RLZ (en wij natuurlijk ook)/p>

Security

Hoe belangrijk is het voor jullie om in een betrouwbare, veilige online omgeving te kunnen samenwerken met jullie klanten?

Security is een absolute voorwaarde. Een misser en de gevolgen zijn niet te overzien voor beiden.

En hoe ligt dat voor jullie klanten?

De meeste klanten leunen op onze deskundigheid en vertrouwen erop dat wij alles doen om security proof te zijn.

Vindt u dat het Zeker-Online keurmerk bijdraagt aan het kwaliteitsimago van Reeleezee?

Voor de consumenten is het Zeker-Online-Keurmerk wel belangrijk. Voor mij heeft een jaarlijkse security audit van KPMG meer waarde.