‘Nee’ verkopen is erg moeilijk

Geplaatst op Geplaatst in Geen categorie

Rody Bogman, 28 jaar oud en eigenaar van AWB Reinigingsdiensten vertelt het verhaal achter zijn onderneming en over de successen en valkuilen van het ondernemerschap. Maar, eerst wat beter kennismaken:

Team AWB Reinigingsdiensten

Het prachtige decor van de historische binnenstad vormt het dagelijkse toneel waar Rody zich thuis voelt en moeiteloos zijn weg vindt. Er zijn genoeg plekken te vinden om gezellig met vrienden te gaan eten, een beetje te dollen en wat te gaan drinken. Hij is amicaal en maakt het mensen graag naar hun zin, een eigenschap die hem als ondernemer veel oplevert maar soms ook voor moeilijke situaties stelt.

Alles aanpakken

Andere ondernemers en zeker starters zullen zich hier in herkennen en ook Rody is er gevoelig voor, maar hij kan heel moeilijk ‘nee’ zeggen. “Ik pak eigenlijk altijd alles aan, dus ook dingen die niet in mijn branche liggen en dan blijf ik vaak net zolang doorgaan totdat ik een oplossing kan verzinnen voor de klant en het wél voor elkaar krijg”. Dat is ook gelijk iets waar Rody startende ondernemers voor wil waarschuwen: “Je moet goed op de balans letten, soms is het juist slimmer om iets wat niet in je straatje ligt af te zeggen.”

“Je moet de balans vinden tussen werk, gezondheid en familieleven, ik werk namelijk makkelijk 10 à 12 uur per dag en als ik niet oplet loopt dat snel op.”

Maar dat is wel lastig, zeker als je financieel niet echt de mogelijkheid hebt om een opdracht af te zeggen. Die ruimte heeft Rody voor het eerst, sinds hij het bedrijf overnam van zijn vader in 2017, wel en zelfs dan is het nog steeds moeilijk om ‘nee’ te verkopen. “En daarnaast moet je ook een balans vinden tussen werk, gezondheid en familieleven, ik werk namelijk makkelijk 10 à 12 uur per dag en als ik niet oplet loopt dat snel op.”

Hogedrukspuit voor graffiti

Eigen keuzes maken

Al vanaf zijn twaalfde riep Rody dat hij het huis uit ging en zijn eigen geld zou verdienen. Nu, al die jaren later is dat niet anders, voor een baas werken stond daarom ook nooit op de planning. Naast de verplichte stages voor zijn opleiding heeft hij dus eigenlijk ook altijd iets voor zichzelf gedaan.

“Ik blijf vaak net zolang doorgaan totdat ik een oplossing kan verzinnen voor de klant en het wél voor elkaar krijg”

Zijn eerste bedrijf, in de ICT-sector, vloeide ook voort uit zijn opleiding en was een goede kennismaking met het ondernemerschap waar hij waardevolle lessen van heeft geleerd. “Ondernemen is risico’s nemen maar vooral beginnende ondernemers zetten al hun geld op één paard en dat gaat dan even goed maar het levert ook onnodig veel stress op. Je moet je kansen spreiden door bijvoorbeeld nog een parttime baan te houden waarmee je in ieder geval je vaste lasten kunt dekken. Als het begint te lopen kan je het verder uitbouwen.”

Ondernemen is gunnen en gegund worden

In zijn loopbaan als ondernemer is hij ook tegen gekkere dingen aangelopen. Omdat hij op drie- à vierentwintigjarige leeftijd al een leidinggevende positie had werd ie vaak niet serieus genomen door opdrachtgevers die niet konden geloven dat zo’n jong iemand de baas was. “Ik vertelde mijn oudere collega dan altijd wat hij tegen de klant moest zeggen over een klus en dan liet ik hem op locatie het woord doen. Ja, dat zijn wel van die gekke dingen maar op een gegeven moment krijgen mensen door dat je weet waar je het over hebt en word je serieus genomen.”

Van eenmanszaak tot toekomstvisie

Tegenwoordig heeft hij er geen moeite meer mee om serieus genomen te worden en de feiten staan aan zijn kant. In 2017 nam hij de eenmanszaak van zijn vader over, die op dat moment na 40 jaar werk, een manier zocht om af te bouwen. En in minder dan twee jaar heeft Rody het van eenmanszaak uit weten te bouwen tot een succesvol bedrijf met twee vestigingen en full- en parttime medewerkers in dienst, inclusief onderaannemers. “Ik heb in iets minder dan een jaar mijn plannen uitgewerkt en in gang gezet en een duidelijke splitsing gemaakt in onze specialiteiten.” Omdat hij al een tijdje meeliep had hij al snel voor ogen wat dat zou moeten zijn. “Wij zijn gespecialiseerd in glasbewassing, vloeronderhoud, gevelreiniging en schoonmaakdiensten. Ik heb er bewust voor gekozen om dat van elkaar te splitsen want mensen zijn sneller geneigd om een specialist in te schakelen dan een all-rounder.”

“Beginnende ondernemers zetten al hun geld op één paard en dat gaat dan even goed maar het levert ook onnodig veel stress op. Je moet je kansen spreiden”

En die strategie pakt goed uit voor Rody, die zijn ondernemerschap net zo strategisch benadert als een computerspel waarbij je steeds een level hoger probeert te komen. “Het geeft mij motivatie om te weten dat ik het ergens voor doe. Als ik zaterdag of zondag doorwerk levert het mij aan het eind van de rit ook daadwerkelijk wat op. Ik zie het als een soort investering. Het is voor mij heel belangrijk om te blijven ontwikkelen en te blijven groeien.”

Over vijf jaar

Als het aan Rody ligt, en dat ligt het, zetten ze dezelfde koers door en blijven ze professionaliseren en groeien. “Wat mij betreft hebben we over vijf jaar nog meer machines, nog meer knowhow en meer (vaste) projecten waar wij het volledige onderhoud van doen. We zijn heel goed in wat we doen en we hebben duidelijk voor ogen hoe we mensen goed kunnen helpen.”


Wat ik fantastisch vind is dat je met de scan app op je mobiel gelijk bonnetjes en facturen kunt uploaden en het wordt in je administratie gezet

AWB Reinigingsdiensten & Reeleezee

Op welke manier helpt Reeleezee je om succesvol te kunnen ondernemen?

“Ik vind het heel fijn dat zodra je inlogt je een overzicht hebt van kosten, inkomsten en wat je hebt omgezet. Het programma berekent alles. Je hebt in één keer een overzicht hoe je ervoor staat. Je moet zorgen dat je inkomsten hoger zijn dan je onkosten en dat is voor een ondernemer een stressfactor. Het belangrijkste is dat je in één blik kan zien: er is meer binnen gekomen dan eruit gegaan. Hoe ik mijn werk doe, daar geeft Reeleezee geen inzicht over, maar het bevestigt financieel gezien of ik het goed doe.”

Hoe ondersteunt Reeleezee je bij je dagelijkse werkzaamheden?

“Iedere dag controleer ik de statussen van inkomsten en uitgaven, wij maken onze offertes hiermee, mijn producten staan hierin, ik stuur dagelijks mijn facturen. We doen de complete administratie vanuit Reeleezee. Factuurnummers tellen automatisch door, je haalt niks door elkaar, je kan snel facturen opzoeken en je hoeft niks meer te onthouden. Ik probeer Reeleezee op dit moment helemaal te optimaliseren zodat als ik er niet ben, iemand anders ermee kan werken omdat het allemaal is voorgeprogrammeerd.

Welke functie is voor jou belangrijk?

“Offertes maken is voor mij heel belangrijk, want we hebben steeds veranderende werkzaamheden. Dus ik word gebeld, dit en dit is de situatie en dan kan ik in Reeleezee heel makkelijk een offerte maken waar ik producten op zet die voor een specifieke klus nodig zijn. Als ik dan akkoord krijg op de offerte kan ik het direct als factuur versturen en boeken in mijn administratie. Dus ik heb nooit een losse offerte of factuur rondslingeren.”

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het op orde maken van je administratie?

“Administratie kostte mij vroeger twee dagen per week, zo’n 16 uur. Dat is nu meer dan gehalveerd, tussen de 6 – 8 uur per week. Dat betekent dus dat ik een volledige werkdag overhoud om te ondernemen en extra geld kan verdienen. Als ondernemer kom je altijd tijd te kort dus een hele werkdag erbij is winst.”

Werk je samen met een boekhouder of accountant?

“De accountant doet de kwartaalaangiftes en dergelijken. Ik wil daar geen tijd aan besteden maar me bezig houden met waar ik goed in ben en dat is geld verdienen voor de zaak. Dat levert mij per saldo meer op dan ‘accountantje’ spelen. Iemand met verstand van zaken kan je veel fouten schelen en hou je ook weer tijd over om te ondernemen.

Waarom zou je Reeleezee aan andere ondernemers aanraden?

“Wat ik heel erg geweldig vind is dat je met je scan app op je mobiel gelijk bonnetjes en facturen kunt uploaden en het wordt in je administratie gezet. We zijn dus ook nooit bonnetjes of declaraties kwijt. Dat is echt fantastisch, daar ben ik heel tevreden over en geeft veel tijdsbesparing. Het systeem splitst je btw uit en dan staat het gewoon klaar voor je. En wij hebben twee bankkoppelingen die zichzelf updaten.. Dat hoef ik helemaal niet meer handmatig te doen. Als ik terug denk aan hoeveel administratief werk ik hiervoor allemaal moest doen dan kan ik het me bijna niet meer voorstellen.”