Betalingsherinnering aanmaken

Als de betalingstermijn van je verkoopfacturen is verstreken kun je vanaf het abonnement Onderweg + betalingsherinneringen aanmaken vanuit Reeleezee. Je doet dit via de webapplicatie.

Instellen schema betalingsherinneringen

Het programma staat al voor je klaar met een standaard herinneringsschema. Je kunt dit bekijken en eventueel aanpassen. Dat doen we in de map:

Inkomsten > Instellingen inkomsten > Herinneringsschema’s.

We komen nu in het overzicht van herinneringsschema’s, waar we het Standaard Herinneringschema gaan bekijken en aanpassen waar nodig.

Je kunt hier een minimumfactuurbedrag ingeven: hier staat deze op 0. Dat betekent dat alle facturen die te laat betaald zijn in je overzicht komen 

Daarnaast kun je ook instellen of je wilt dat de vervaldatum van de factuur in het schema wordt meegenomen of niet. Je mag zelf kiezen of je dat handig vindt of niet: het geeft in ieder geval wel veel duidelijkheid mee voor de klant. 

Dan gaan we door naar de stappen die het herinneringsschema bevat: hoeveel herinneringen wil je kunnen versturen? En wanneer wil je overgaan op incasso? Dat mag je hier allemaal instellen. Je kunt stappen toevoegen en verwijderen. 

Het aanmaken van je eerste betalingsherinnering
Zodra je dit hebt ingesteld, kun je aan de slag met het aanmaken van je eerste betalingsherinnering. 

We gaan naar de map:

Inkomsten > Betalingsherinneringen > Herinneringen aanmaken.

Als je op die knop drukt, krijg je een overzicht met alle facturen waarvan de betalingstermijn verstreken is. Om een betalingsherinnering te maken, klik je op een van de facturen.

Nu opent een concept-betalingsherinnering, waarin staat op basis van welke factuur deze herinnering wordt gestuurd. Die mag je dan verzenden naar de klant.

Zo makkelijk is het! Doorloop deze stappen voor alle betalingsherinneringen die je wilt maken.