Hoe kan ik een financial lease verwerken

Bij het boeken van financial lease heb je te maken met de aanschaf van een vervoermiddel, rente en aflossing.

1. Aanschaf vervoermiddel registreren:
De aankoop van het vervoermiddel kan je via een uitgave boeking inboeken. Je kan de boeking maken via de map uitgaven door rechtsboven te klikken op het icon. Je kan hiervoor zelf een kosten rekening aanmaken [via de map financieel > instellingen > onderhoud grootboekrekeningen] of gebruik maken van een bestaande rekening vanuit het standaard grootboekrekeningschema.

Het resultaat kan er als volgt uitzien:

 

2. Verrekening van de aankoop met de lening van de lease:
In deze stap wordt het openstaande bedrag van de uitgave boeking overgeboekt naar een Lease grootboekrekening. Het kan voorkomen dat je een deel van de aanschaf betaald hebt via je  bank. Dit deel welke via de bank is betaald, kun je via je bank koppelen aan de boeking welke je gemaakt hebt voor de aanschaf. Het deel wat nog openstaat op de boeking wordt via een verrekening overgeboekt naar lease.
Via de map financieel > verrekeningen, kan je vanuit het overzicht van het dagboek twee transactieregels toevoegen. Een bedrag bij afschriftregel en een bedrag af afschriftregel gelijk aan het bedrag van de lease. Wanneer het leasebedrag 2500 euro betreft dan kan de situatie er als volgt uitzien.

De bedrag af transactie (-2500 euro) inzake de aankoop auto kan je koppelen aan de uitgavenboeking die je eerder hebt gemaakt. Dit doe je door te klikken op de rode ‘nog te boeken’ regel en vervolgens te kiezen voor ‘koppel geboekte bon/factuur’. Vanuit de openstaande postenlijst selecteer je de uitgavenboeking en klik onderaan op ‘boek’. De boeking is nu gekoppeld aan de transactieregel.

Bij de bedrag bij transactie van 2500 euro boeken we weg naar de lease grootboekrekening. Dit kan je doen door op de rode ‘nog te boeken’ regel te klikken in de transactie en te kiezen voor ‘overige boeking’. In de boeking die geopend wordt selecteer je de lease grootboekrekening. Je vult daarnaast eventueel nog de andere velden in waarna je onderaan op ‘boeken’ klikt.

Zowel de lease boeking als de aankoopboeking zijn nu succesvol gekoppeld aan de bijbehorende transacties onder het dagboek verrekeningen:

3. Aflossing en rente boeken
Zodra je de aflossing en rente hebt betaald, zal hier een bankmutatie van verschijnen onder je bankrekening in Reeleezee. Vervolgens kan je twee nieuwe boekingen aanmaken bij de bedrag af afschriftregel als de aflossing en rente in één betaling zijn opgenomen. Als de rente en aflossing apart zijn betaald dan kan je bij beide transactieregels afzonderlijk een boeking aanmaken.

Voor het aflossingsdeel maak je een ‘overige boeking’ aan bij de transactieregel waarna je boekt op de lease grootboekrekening (=balansrekening) met 0 % btw vrijgesteld tarief. Een lease grootboekrekening valt meestal onder de verdichting ‘schulden lange termijn’ onder de passiva kant van de balans.

Voor het rentedeel maak je een ‘uitgavenboeking’ aan bij de transactieregel waarna je de rente boekt op de rente grootboekrekening (=kostenrekening) met 0 % btw vrijgesteld tarief. Het rente bedrag moet zichtbaar worden aan de kosten kant op de winst- en verliesrekening van de betreffende periode.

Een voorbeeld

Stel dat er de eerste maand bijvoorbeeld 450 euro van het leasebedrag is afgelost en de betaalde rente 10 euro bedraagt. Dan is er sprake van een bedrag af transactie van -460 euro op de betaalrekening in Reeleezee. Je kan de transactieregel vinden door te klikken op de map kas en bank > selecteer de bankrekening waarop de betaling heeft plaatsgevonden > zoek de transactieregel op vanuit het bankdagboek.

Aflossing registreren

Vervolgens plaatst je je muis/cursor op de rode “nog te boeken” regel in de transactie en klik je op de optie “overige boeking”. Hierna selecteer je de lease grootboekrekening (de balansrekening), voer je het totaalbedrag van 450 euro en de rest van de boekingsgegevens in waarna je onderaan op de knop “Boeken” klikt.

Rente registreren

Hierna blijft er een ‘nog te boeken’ bedrag van 5 euro over bij de transactieregel. Wanneer je je muis plaatst op de rode ‘nog te boeken’ regel in de transactie dan kan je een nieuwe ‘uitgaven boeking’ aanmaken. Onder de boeking selecteer je een rente kosten grootboekrekening, je voert een totaal bedrag van 10 euro in, je selecteert een 0 % btw vrijgesteld tarief en verder vul je eventueel nog andere velden in. Na het invoeren klik je op de knop “boeken” onderaan de boeking waarna de transactieregel volledig is afgeboekt. Hieronder is te zien hoe het resultaat eruit kan zien.

Koppeling van boekingen aan banktransactie

Boeking aflossingsdeel

Boeking rentedeel