Incasso-opdrachten aanmaken vanuit Reeleezee

Als je gebruik maakt van de module Slim Boekhouden + heb je de mogelijkheid om incasso-opdrachten aan te maken vanuit Reeleezee. Wij sturen die dan direct door naar je bank!

Voor je die incasso-opdrachten kunt aanmaken, moeten we een aantal instellingen goed zetten.

In de map Instellingen > Algemene instellingen > Instellingen boekhouding.

Door bij de betaalopdrachten de optie ‘Ik wil betalingsopdrachten vanuit Reeleezee aanmaken’ aan te vinken en op te slaan, geef je aan dat je incasso-opdrachten vanuit Reeleezee wilt kunnen aanmaken. 

Het tweede wat je instelt, is dat je bankrekening het aanmaken van betaal en/of incasso opdrachten ondersteunt. In de map:

Kas & Bank > Instellingen Kas en Bank

Klik je de bankrekening aan waarmee je incasso opdrachten wil aanmaken. Aan de rechterkant worden nu de Instellingen geopend. 

Zet een vinkje bij ‘Betalen en Incasseren’: Deze rekening ondersteunt het aanmaken van betaal- en-incasso opdrachten. Bij het batchkenmerk kun je je bedrijfsnaam invullen.

Tot slot registreer je bij je klanten de IBAN-nummers.

Dit doe je door in de map ‘Relaties’ de klant te openen en op het tabblad ‘Bankrekeningen’ te klikken. Met het ‘+’ teken kun je het IBAN-nummer toevoegen.

Nu kun je aan de slag met je verkoopfacturen en -boekingen. 

Als je je verkoopfacturen maakt, geef je de betaalwijze ‘Eenmalige incasso’ mee. Nadat je de factuur hebt verstuurd kun je de betaalopdracht klaarzetten. 

 Je incasso opdrachten staan nu klaar om naar je bank gestuurd te worden. In de map ‘Kas & Bank’ kies je voor ‘Incasso-opdracht aanmaken’. 

Je ziet nu een lijst van verkoopfacturen die in aanmerking komen om betaald te worden. 

Als er informatie ontbreekt om de betaling te kunnen doen wordt dit gemeld. Je kunt deze informatie dan in de map ‘Relaties’ nog aanvullen. De facturen die je wilt betalen vink je aan. Daarna klik je op Incasso-opdracht aanmaken. 

Kies de juiste verzendmethode. 

Je hebt nog de keuze om de incasso-opdracht uit te laten voeren op de betaaldatum die je in de verkoopfactuur- of verkoopboeking hebt meegegeven of zelf een datum te kiezen. 

Zet nu de incasso-opdracht klaar voor synchronisatie als je een automatische koppeling hebt, of download het bestand zodat je het zelf in je bankomgeving kunt uploaden. 

Nadat het bestand is gesynchroniseerd met je bank, kun je inloggen in je bankomgeving. De incasso-opdracht staat daar nu klaar om door jou geaccordeerd te worden.