Two factor authenticatie (2FA)

Two factor authenticatie

Voor een nog betere beveiliging van je gegevens kun je nu ‘Two factor authenticatie’ (2FA) als extra authenticatiemiddel instellen. Met 2FA gebruik je, naast een gebruikersnaam en wachtwoord, een Authenticator App om in te loggen. Met deze app genereer je een verificatiecode die je bij het inloggen moet invoeren. Het gebruik hiervan is gratis.
Je kan 2FA voor jezelf instellen maar ook voor je medewerkers. De activering van 2FA met de Authenticator App moet door elke medewerker zelf gedaan worden.

2FA instellen

Let op: (1) wordt er al een ander authenticatiemiddel gebruikt van Vasco, neem dan contact op met onze supportafdeling. Dit authenticatiemiddel zal namelijk eerst gedeactiveerd moeten worden.
(2) worden de inloggegevens ook gebruikt voor een koppeling met bijvoorbeeld een webshop, activeer dan geen 2FA voor deze gebruiker. Voor koppelingen kan een aparte login aangemaakt worden. Neem contact op met onze support afdelingen voor meer informatie.

Instellen doe je in de map

Relaties > Medewerkers

Kies de ‘medewerker’ waar je 2FA voor wil instellen.

In het tabblad ‘Toegang’ kies je bij Two factor authenticatie voor Authenticator App

Als je de wijziging hebt opgeslagen, wordt de status Te activeren door gebruiker.

De medewerker moet de Authenticator App activeren bij de volgende keer inloggen.
Je kan 2FA op de medewerkerskaart ook voor jezelf instellen. Na het ‘Opslaan’ krijg je direct de wizard waarmee je 2FA activeert.

2FA activeren

Voor het activeren van 2FA krijgt een medewerker een wizard.

In de wizard wordt gevraagd een Authenticator App te installeren, zoals de Google of Microsoft Authenticator. Dit mag ook een andere Authenticator App zijn.

Bij de genoemde Authenticator Apps wordt in de wizard uitgelegd hoe je de QR-code kan scannen.

Scan vervolgens de QR-code met de app en voer de verificatiecode in.

Na het voltooien van de wizard is 2FA ingesteld.

Inloggen met 2FA

Als 2FA geactiveerd is, zal bij inloggen altijd de verificatiecode ingevoerd moeten worden. Open hiervoor de app en neem de getoonde code over. Heb je meerdere accounts in de app aangemaakt? Neem dan die waar Reeleezee of de naam van de aangesloten Reeleezee accountant vermeld wordt. Onder de code wordt ter herkenning de gebruikersnaam vermeld.

2FA resetten

Ben je de smartphone, waar de Authenticator App op geïnstalleerd is, kwijt? Wil je de app opnieuw installeren of heb je per ongeluk het Reeleezee account in de app verwijderd?
Vraag dan de beheerder van de administratie 2FA voor jou te ‘resetten’.
Dit kan door op de medewerkerskaart in het tabblad ‘Toegang’ bij Two factor authenticatie de optie ‘Geen’ te kiezen en op te slaan. Vervolgens kan er opnieuw Authenticator App geselecteerd worden en weer worden opgeslagen. Bij inloggen zal de wizard starten om 2FA opnieuw te activeren.