Werken met cadeaubonnen

Wat moet ik instellen vanuit mijn backoffice om met cadeaubonnen te werken?

Stap 1: Grootboekrekeningen instellen
Maak via de map financieel > instellingen > onderhoud grootboekrekeningen via het plus icon rechtsboven in een nieuwe grootboekrekening aan. Het doel is om een grootboekrekening aan te maken voor inname waardebonnen en een grootboekrekening voor verkoop waardebonnen. Het resultaat kan bijvoorbeeld zijn.

TRK00030 Inname waardebonnen
TRK00031 Verkoop waardebonnen

Wanneer je bijvoorbeeld de grootboekrekening TRK00030 hebt aangemaakt kan je deze grootboekrekening kopiëren om grootboekrekening TRK00031 aan te maken. Hoe je dit kan doen kan je teruglezen via de volgende link: https://www.reeleezee.nl/kennisbank/artikel/grootboekrekening-kopieren/.

Het is van belang om de volgende instellingen te hebben gespecificeerd onder de grootboekrekening van inname waardebonnen:

Het is van belang om de volgende instellingen te hebben gespecificeerd onder de grootboekrekening van verkoop waardebonnen:

Stap 2: Product aanmaken
Maak in de backoffice via de map producten > producten, vanuit het overzicht een nieuw product aan door rechtsboven in op het icon te klikken. Vul hierna in ieder geval de productnaam, verkoopprijs, btw tarief en de grootboekrekening verkoop in onder het tab productgegevens onder de productkaart. Bij grootboekrekening verkoop selecteer je in dit voorbeeld de TRK00031 Verkoop waardebonnen grootboekrekening. Bij het voorkeur btw tarief selecteer je 0 % btw vrijgesteld. Klik hierna onderaan op Opslaan.

Je kan er ook voor kiezen om in een keer meerdere producten te importeren. Hierover lees je meer via de volgende link: https://www.reeleezee.nl/kennisbank/artikel/producten-importeren/.

Stap 3: Stel een nieuwe betaalwijze Cheque in of stel de bestaande betaalwijze Cheque in

Neem contact op met onze support afdeling via 0346-258088 om een tussenrekening aan te maken voor de betaalwijze cheque.

Wanneer dit is gebeurd klik dan in de backoffice op de map cashr > instellingen > overzicht kassa’s. Hierna kan je de kassa aanklikken waarbij je cadeaubonnen wil gebruiken. Klik vervolgens onder de kassa bovenin op het tab Afrekenen.

Door op het icon te klikken kan je de betaalmethode Cheque toevoegen. Daarna is het mogelijk om bij de tussenrekening de rekening Inname waardebonnen te selecteren. In dit voorbeeld betreft dit grootboekrekening TRK00030.

Klik op de knop Opslaan onderaan nadat je de velden hebt ingevoerd voor de betaalmethode Cheque.

Stap 4: Plaats de producten op de kassa schermindeling

Nadat het product is aangemaakt moet het nog in de schermindeling geplaatst worden. Dit doe je volgens de uitleg in onze handleiding op pagina 9: https://www.cashr.nl/prod/wp-content/uploads/Handleiding-starten-met-Cashr-Mobile-2019.pdf

Aanvullend hierop kan je ook meer lezen hierover via de volgende link:
https://www.reeleezee.nl/kennisbank/artikel/schermindeling-aanpassen/.

Stap 5: Synchroniseer de kassa’s.
Dit doe je door je cashr app te openen > klik op het sleuteltje bovenaan > klik op de knop synchroniseren.

Mocht je er niet helemaal uitkomen met een stap neem dan gerust contact op met onze support afdeling via 0346-258088.

Hoe ga ik om met cadeaubonnen in Cashr?

In dit voorbeeld verkoop je een cadeaubon van 10 euro. Dit betekent dat je al een product hebt aangemaakt bijvoorbeeld met de naam Cadeaubon 10 euro. Je kan nu de volgende stappen doorlopen in de Cashr app:

Stap 1: Klik de cadeaubon aan in Cashr.
Stap 2: Selecteer de betaalmethode. Bijvoorbeeld contant of per pin. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe de klant betaald.
Stap 3: De klant betaald.
Stap 4: Verkoop voltooid. Je bent klaar met de verkoop en geeft de cadeaubon aan de klant.

Wanneer de cadeaubon wordt ingeleverd dan doorloop je de volgende stappen:

Stap 1: Selecteer het product in Cashr dat de klant wil kopen met de cadeaubon. In dit geval sla je producten aan die bij elkaar op een bedrag van 9,50 euro uitkomen. Dat is 50 eurocent minder dan de cadeaubon zelf.
Stap 2: Selecteer de betaalwijze Cheque voor het afrekenen.
Stap 3: Voer het totaalbedrag van 10 euro van de cadeaubon in. Het systeem begrijpt dat je 0,50 euro contant moet teruggeven.
Stap 4: Als dezelfde klant later nog eens met terugkomt en iets wil 0,50 eurocent wil kopen dan sla je het product aan dat de klant wil kopen en daarna sla per cheque 0,50 eurocent aan voor het afrekenen.

Hoe werk ik met munten?

Je maakt een aparte balansgrootboekrekening aan voor munten verkoop en munten inname. Dit doe je via de map financieel > instellingen > onderhoud grootboekrekeningen.

Vervolgens zijn er twee werkwijzen.

1.Werken met een apart product
In dit geval maak je via de map producten > producten > overzicht, een nieuw product voor de verkoop van een munt door op het plus icon te klikken rechtsboven in. Onder de productkaart voer je het bedrag van de munt in. Als een munt voor een event dat je organiseert wil verkopen tegen een waarde van 2,50 euro dan voer je 2,50 in. Dit product geef je bijvoorbeeld de naam Verkoop munt. Bij de grootboekrekening verkoop selecteer je de aangemaakte tussenrekening voor verkoop munten. Let op: Dit is de balansgrootboekrekening geen omzet grootboekrekening.

Daarnaast maak je een apart product aan genaamd inname munt voor de inname munten. Onder deze grootboekrekening selecteer je een verkoopprijs van -2,50. Daarnaast selecteer je de grootboekrekening van de tussenrekening inname munten.

Wanneer je een munt verkoopt aan een klant in de winkel dan selecteer je op cashr het product ‘verkoop munt’ en reken je af.

Wanneer je de munt inneemt dan selecteer je op cashr het product inname munt en daarnaast natuurlijk het product dat de klant koopt voor de munt. Als de klant bijvoorbeeld van de munt een cola wil kopen van 2,75 euro dan sla je de cola en het inname munt als product aan. Per saldo betaald de klant dan nog 0,25 eurocent bij via een gewenste betaalwijze.

2.Werken met de betaalwijze Overig betaald

Een andere manier kan zijn dat je geen aparte producten aanmaakt voor de munten maar dat je middels een aparte betaalwijze, bijvoorbeeld Overig betaald, werkt. In dat geval sla je bij de verkoop van een product eerst het product aan en vul je bij het afrekenen onder Overig betaald het bedrag van de munten in die de betreffende klant inlevert.

Stel een klant koopt een menu van 10 euro bij je. Dan sla je eerst dit menu aan als product. Deze klant geeft vervolgens 2 munten die bij elkaar 5 euro waard zijn. Je vult dan bij Overig betaald 5 euro in. Als deze klant het restant per pin wil betalen dan vul je bij worldline of pin (afhankelijk of de klant via de gekoppelde pin of ontkoppelde pin betaald) het overige bedrag van 5 euro in waarna je de afrekening bevestigt.