Met Reeleezee kun je vanuit je administratie je btw-aangifte elektronisch versturen naar de Belastingdienst. Overnemen van de bedragen vanuit je Reeleezee administratie op de website van de Belastingdienst is niet meer nodig! Inloggen met je DigiD of het invoeren van een code van de Belastingdienst hoeft ook niet. Je verstuurt je aangifte via een beveiligde verbinding van Reeleezee.

De btw van alle bonnen en facturen, die in Reeleezee worden ingevoerd en de status ‘openstaand’ of ‘betaald’ hebben, zal automatisch op een aangifte verwerkt worden. Na afloop van een kwartaal of maand staat de aangifte direct klaar voor verzending in de map ‘Belastingen’.

Btw-nummer, tijdvak en aangiftemethode

Is dit de eerste keer dat je de aangifte vanuit Reeleezee verstuurt? Controleer dan of het btw-nummer en het tijdvak goed staan ingesteld. Dit kan in het menu Belastingen > Instellingen Belastingen in het tabblad ‘Opgaven/aangiften’. Klik op ‘Aangifte omzetbelasting’ en check het identificatienummer en de aangifteperiode. Kies bij de ‘Aangiftemethode’ voor ‘Elektronisch versturen naar de Belastingdienst’.

Aangifte doen

In het menu BTW Aangiften zie je aan het oranje icoon dat er een aangifte voor het einde van de maand verstuurd moet worden.

Een klik op het oranje icoon opent direct een wizard van de actuele aangifte. Hiermee word je automatisch door de stappen geleid om de aangifte te controleren, naar de Belastingdienst te versturen en direct met iDEAL te betalen.

Bonnen en facturen

In de eerste stap kan je bedragen aan de aangifte toevoegen die niet van bonnen en facturen komen. Je kunt bijvoorbeeld een bedrag invoeren dat je bij de kleine ondernemersregeling mag aftrekken. Ook BTW voor prive-gebruik kun je hier opgeven.

Je kan hier ook zien welke bonnen en facturen er verwerkt zijn. Je kan dit per onderdeel van de aangifte zien door op de regel te klikken. Ook kan je doorklikken naar de boekingen en deze aanpassen, als dat nodig is.

Opgaaf ICP

Als je verkoopt aan ondernemers binnen de EU dan verstuur je ook een ICP Opgaaf. In het tweede tabblad staan de bedragen voor je Opgaaf ICP. Ook deze bedragen kun je controleren. De Opgaaf ICP kun je vanuit het menu ‘ICP Opgaves’ naar de Belastingdienst sturen.

Aangifte versturen

Na het controleren van de aangifte is deze klaar om verstuurd te worden. Je hebt al ingesteld dat je de aangifte elektronisch wil versturen naar de belastingdienst. Dit vinkje staat daarom al aan. Je kunt hier van afwijken, bijvoorbeeld als je een oude aangifte verwerkt die je al op een andere manier hebt verstuurd.

Door op de knop ‘Verder’ te klikken krijg je nog een samenvatting van de belangrijkste gegevens te zien.

Nu kan de aangifte echt verstuurd worden door op de blauwe knop ‘Btw-aangifte nu versturen’ te drukken.

Binnen een paar seconden zal de aangifte verstuurd zijn.

Betalen

Met de knop ‘Betaalopties’ kom je in de laatste stap waar je kan kiezen hoe je gaat betalen.

Je kan direct via iDEAL betalen.

Als je de betaling later wil doen, of op een andere manier, kies dan de tweede optie.
Ook als je hiervoor kiest en later alsnog met iDEAL wilt betalen dan kan dat. Klik de verstuurde aangifte open en ga met de knop ‘Verder’ naar de betaalopties.

Historie bekijken

Een verstuurde aangifte kan altijd nog bekeken worden. Je kan nog steeds per onderdeel zien van welke bonnen en facturen de btw is meegenomen.

In het stempel wordt de historie vermeld. Hier zie je wanneer de aangifte elektronisch verstuurd is. Als de betaling met iDEAL is gedaan, wordt dit hier getoond als ‘Betaling geslaagd’.

De betaling in de administratie verwerken

Nadat de betaling door je bank is verwerkt, zie je hem ook terug op het bankoverzicht.

In het groen zie je de verstuurde aangifte als openstaande boeking. Klik hierop om deze aan de betaling te koppelen. De boeking krijgt nu de status ‘Betaald’.

De aangifte en de betaling zijn nu helemaal verwerkt in de administratie.