Je kunt de betalingstermijn voor verkoopfacturen op drie niveaus instellen:

  • Standaard voor al je verkoopfacturen;
  • Per klant;
  • Per factuur;

Als je de betalingstermijn voor alle klanten wilt aanpassen, doe je dat als volgt: klik op de map Inkomsten > Instellingen inkomsten > Algemeen. Je krijgt dan onderstaand scherm te zien, waar je de betalingstermijn kunt aanpassen. Als je onderaan de pagina op ‘opslaan’ drukt, krijgen alle facturen die je vanaf nu maakt, die betalingstermijn.

Soms wil je voor specifieke klanten een andere betalingstermijn hanteren. Dit doe je op de klantkaart zelf. Hiervoor ga je naar de map Relaties > Klanten. Maak hier met het +-teken een nieuwe klant aan. Als de klant al bestaat, klik je in het overzicht op de klantnaam. Onder het tabje Financieel zie je dat je een betalingstermijn kunt instellen. Vanaf nu wordt er voor deze klant altijd deze afwijkende betalingstermijn gehanteerd.

Bij het maken van een verkoopfactuur kun je specifiek voor die factuur een afwijkende betalingstermijn instellen. Klik bij het maken van de factuur op het woord Factuur.


Je krijgt dan een pop-up waar je de betalingstermijn kunt instellen.

Klik op sluiten om de aangepaste betalingstermijn voor deze factuur op te slaan.