Als je voor het eerst inlogt in Reeleezee, komen de Administratie- en Factuur Wizard als eerst in beeld. Je kunt daarmee je basisinstellingen van je administratie instellen.
Je kunt de instellingenwizards ook op een later moment doorlopen.

Klik rechtsboven in het scherm op je gebruikersnaam/bedrijfsnaam en kies daarna de Administratie- of de Factuur Wizard.

De Factuurwizard

  • Stap 1 Welkom bij Reeleezee-Factuur!
  • Stap 2 Bedrijfsgegevens.

Dit is verplichte informatie op een verkoopfactuur. Je klant heeft het recht om te weten met wie hij precies zaken doet. Mogelijk heb je nog geen KvK-nummer hebt omdat je net bent begonnen met je bedrijf. Vul het nummer dan later in, maar voordat je je eerste factuur verstuurd.

  • Stap 3 Uw bankgegevens.

Noteer hier het IBAN rekeningnummer dat je zakelijk gebruikt. Voor je eigen overzicht is het handig om een apart zakelijk bankrekeningnummer te gebruiken. Ook deze informatie hoort verplicht op je factuur.

  • Stap 4 Factuurlayout.

Dit is het eerste begin van je factuur layout. Je kiest uit de stijl Berlin of Paris. In het voorbeeld aan de rechterkant krijg je een beeld van hoe het eruit ziet.
Je bedrijfslogo kun je hier uploaden. Je kunt de plek op de factuur zelf bepalen.Het type factuur bepaald hoeveel informatie er op je factuur komt te staan.

Basis: de omschrijving en de prijs;
Producten: ook het aantal en de prijs per stuk;
Diensten: ook de datum.

  • Stap 5 Uw BTW-gegevens.

Je noteert of je BTW-plichtig bent, wat je BTW-nummer is en met welke regelmaat je aangifte doet. Met deze gegevens kun je vanuit Reeleezee je BTW-aangifte doen. Als je wil weten hoe dat werkt, kijk dan in deze handleiding: De electronische BTW-aangifte vanuit Reeleezee.

  • Stap 6 Instellen volgnummers.

Stel hier het volgnummer in van je verkoopfacturen en andere documenten. Bij je verkoopfactuur is het verplicht om een uniek en oplopend factuurnummer te gebruiken. Bij controle let de Belastingdienst hierop. Je mag wel zelf weten met welk nummer je begint. Reeleezee nummert vanaf het door jou gekozen nummer automatisch verder. Let op: gebruik alleen nummers.

Klik nu op Administratie Wizard doorlopen.

  • Stap 1 – 4 :  heb je in de Factuur Wizard al ingevuld.
  • Stap 5  Instellen eerste boekdatum

Instellen eerste boekdatum. Dit is de eerst mogelijke datum van boekingen in de administratie. Vanaf deze datum worden er periodes en BTW aangiftes aangemaakt.

Ben je net gestart met je bedrijf? Dan heb je voor de start van je bedrijf vaak al kosten gemaakt. Die mag je gewoon in je administratie opnemen. De eerste boekdatum moet in ieder geval voor de datum van je eerste boeking of bonnetje liggen. Je mag de eerste boekdatum ook op de standaard instelling laten staan.

Heb je een bestaand bedrijf en heb je de administratie eerst in een ander systeem gedaan? Dan heb je in je vorige systeem een eindstand of eindbalans. Die eindstand kun je in Reeleezee opnemen in de beginbalans. De datum die bij die eindstand hoort, gebruik je als eerste boekdatum. Je kunt geen boekingen doen voor de datum van die eerste boekdatum. Eerdere boekingen horen immers in het vorige systeem wat je had.

  • Stap 6

Instellen Inbox. Je Inbox is de plek in Reeleezee waar je je inkoopfacturen en -bonnetjes verzameld.

Het tweede deel van het email adres staat vast (@factuurinbox.reeleezee.nl). Het deel voor het @ kies je zelf. Reeleezee checkt of het email adres niet eerder is gekozen. Wil je weten hoe het werkt? Kijk hier voor een video: starten met de inbox.

Je hebt nu de basis instellingen gedaan om aan de slag te gaan met Reeleezee.