Koop je producten of goederen in, waarna je deze weer verkoopt? In deze startgids beschrijven we hoe je jouw voorraad kunt bijhouden in Reeleezee. Deze Add-On bij de Administratie Module kun je aanzetten in de map Instellingen > Mijn abonnement > Abonnementgegevens. Bel of mail met Team Reeleezee op 0346 25 80 86 als je meer uitleg wil.

Werken met de voorraad begint bij het inkopen van je producten of goederen. Die inkopen verwerk je het makkelijkst in de Inbox. De inkoopfactuur wordt dan meteen door de Scan & Boek-software ingelezen. Wil je meer informatie over deze manier van Inkopen verwerken? Bekijk dan: Starten met de Inbox

Als de producten of goederen worden verkocht, bijvoorbeeld via de kassa (Cashr) of via een verkoopfactuur, zal Reeleezee de voorraad automatisch bijwerken.

Om de Voorraad Module te gebruiken, zetten we eerst de instellingen goed.

Methode waardering voorraad

In de map Instellingen > Algemene Instellingen stel je in hoe de voorraad gewaardeerd moet worden. De meest gebruikte manier van de voorraad bijhouden is ‘Alleen tellen’. Deze wordt besproken in deze Startgids. Overige manieren van voorraadwaardering hebben wat meer uitleg nodig; neem hiervoor contact op met onze Support afdeling.

Bij ‘Alleen tellen’, houdt Reeleezee bij welke aantallen je van bepaalde producten inkoopt en verkoopt.

Grootboekrekeningen activeren

De producten waarvoor je de voorraad wil bijhouden koppel je aan een grootboekrekening. Zo worden ze geregistreerd onder de noemer Voorraad.

In de map Financieel > Instellingen > Onderhoud grootboekrekeningen, zoek je met het vergrootglas (de zoek-optie) op ‘Voorraad’. Alle grootboekrekeningen die je kunt gebruiken om de Voorraad mee aan te duiden, komen dan tevoorschijn. Onthoud (een van de) rekeningen(en) die je wilt gebruiken voor de in- en verkoop van je producten.

Producten instellen

Nu kunnen we instellen dat Reeleezee meteen de voorraad muteert als je de in- en verkoop van bepaalde producten registreert. Gebruik hiervoor het Excel sheet dat voor je klaarstaat in de map Producten > Overzicht > knop ‘Import’. In dit sheet kunnen alle belangrijke (voorraad)instellingen worden ingevuld. In het laatste tabblad in dat format staan de instructies voor het invullen van het sheet.

Je overzicht met producten kun je downloaden in de map Rapporten -> Producten -> Productexport voor import. Dit overzicht kun je zo kopiëren in het importsheet. Vul in ieder geval kolommen O (Grootboeknummer Inkoop), P (Grootboeknummer Voorraad) en Q (Voorraad Product) in.

Zodra het Excel sheet helemaal is ingevuld, sla je het op en importeer je het sheet op precies dezelfde plek als je het net gedownload hebt.

Je bent nu klaar om te gaan werken met de voorraad.

Inkopen verwerken met Voorraad

Bij de Inkoopboeking registreer je dat je een Voorraadproduct hebt ingekocht. Zo laat je het systeem weten hoeveel je van een bepaald voorraadproduct hebt ingekocht.

Je selecteert de grootboekrekening of rubriek die je hebt gekozen voor Voorraad. In dit voorbeeld is dit 1100 – Voorraad grondstoffen.

Klik nu onder het bedrag op ‘Toon regels’.

Daarna op ‘Toon alle velden’.

Voer nu het product, het aantal en de prijs in.

Klik op ‘Invoeren’, daarna op ‘Boek’. De Uitgave boeking is nu gedaan en de Voorraad is bijgewerkt.

Verkopen verwerken met Voorraad

Het registreren van de voorraadmutaties bij verkopen gaat automatisch als je een verkoopfactuur maakt. Als je een voorraadproduct verkoopt, wordt automatisch de juiste grootboekrekening gekozen. De voorraad wordt netjes bijgewerkt.

Inzicht in de Voorraad

In de map Producten -> Producten -> Voorraad telling zie je een overicht van je voorraadproducten en de acutele voorraad.

In de map Rapporten -> Producten staan verschillende rapporten die je helpen om je voorraad te managen.